Sign In  Register

 

På elsykkel inn i solnedgangen.



I år er det første gang på 50 år at jeg sykler. For 50 år siden vokste jeg fra trehjulssykkelen, å sykle med bare to hjul ble aldri mitt fag. Den korte tida i barndommen da jeg kunne vært åpen for kunsten, ble aldri brukt.

Førerkort for bil har jeg heller aldri hatt. I min familie hadde vi aldri bil. (Søstra mi øvelseskjører i disse dager, med håp om å ta førerkort før øvre aldersgrense slår inn.) Det er ellers til beste for mine medtrafikkanter at jeg lar bilen ståblush

Men, nå er jeg altså tilbake på trehjulingen, med elmotor sågar. Det er en fantastisk opplevelse å kjenne vinden i sjegget, og å kunne dra hvor en vil. Det burde vært på blå resept. Særlig fordi doningen er svindyr. Du kunne få en kjørbar bruktbil for under halve prisen. (Men, bilen kan du ikke klappe sammen og lempe inn på bussen.)

Sykkelveier er ellers en stor vits, om du vil på langfart. De er kronglete og bortgjemt og helt borte. Så noen strekninger blir det å kjøre med hjertet i halsen og en trailer i halendead

"I want to ride my trike
I want to ride it where I like"
Fritt etter Queen: https://www.youtube.com/watch?v=HI2PCFpOlQE

I dag var jeg på gamle trakter der jeg ikke har vært på år og dag. Fordi med ny doning er det ikke noe strev å komme dit. Forvillet meg også opp på den gamle bygdeborgen Farshatten, der jeg aldri har vært før. Og fant rikelig med fåresopp på turentongue

http://farshatten.com/

AA
Replies

Flott kar og flott kjøredoning!wink Men hold deg på sykkelstiane (som alle utlendinger trur er overalt i Norge,og som jeg ikke kan svara på...),her nede er det mange som sykler på tilnærmelsesvis like sykler,men de er vanskelige å få øye på i trafikken sjøl med flagg på,for de er så lave.Jeg har forholdsvis høy "bil" (31 år gammal VW transporter)så vanligvis får jeg øye på dem,men kjører en en "vanlig" personbil så forsvinner de nesten;pluss legg til trafikk,sol,og reflekterande lys,da er det nesten som å spelle med livet som innsats for syklisten.Her har vi flest tyskere som bruker dem,i Tyskland er det visst påbudt å sykle på sykkelstier,mens her går det en tre-fire i bredden på veien,sjøl om sykkelstien finnes ved sida av....Jeg er flittig bruker av "hornet" som mange ganger ikke vil gi lyd ifra seg;og får den sedvanlige langemannfinger'n vist av nesten samtlige...evil Så bruk huet når du er ute....cool
Forresten så var det ifra plassen du har vært på"Farshatten", ett flott skue. Er den i "familie" med Adalsborgen på Skoppum? Det sies at den er ifra romer-eller folkevandringstiden ca.400-600 e.Kr.Den kalles også for en bygdeborg,men det er vel ikke helt på det sikre hva den egentlig har vært brukt til;utkikk-varselspost!?
Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
Last edited by topolino 17 Sep 2016 21:44
Sykkelstier er et sorgens kapittel her i landet. Om de i det hele tatt går å finne, så går de i krok og sving. Brått på en ene siden av hovedveien, og så plutselig på motsatt side.

Jeg kjører på sykkelstier der det er praktisk mulig. Det går så tenna skrangler. Men, som regel er det ikke mulig å komme dit jeg vil uten å kjøre på bilveien. Samtidig er det litt viking i meg: "Ingen kan sin lagnad fly..."

Farshatten er i slekt med andre bygdeborger fra romertid/folkevandringstid. Da jeg kom meg opp dit, tenkte jeg det må ha vært et strev å få fram vann og forsyninger dit. Det skal være spor av festningsverk der oppe, så plassen har vært befestet. Men, kanskje bare som en vaktpost? Hvem vet?

AA
Og til min store ignoranse,så visste jeg ikke at det fantes en bygdeborg på Skoppum,sjøl om en er ifra Horten,og har bodd i omegnen i noen og tjue år! Skikkelig skammelig!shock Fikk ei fotobok av nevøen min nå i august,om Horten og omegn av Leif Preus,og der var det et kapittel via til "Børjer'n",som bygdeborgen der blir kallt. En veit lissom gjerne litt om Macchu Picchu,eller Angkor Vat,og så "går" det en har hatt nærmast,rett forbi en.... blush

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia
Hei,

gratulerer med traiken. Kan jeg foreslå at for å være sikker på å unngå motorisert trafikk så skaffer du få en enda høyere vimpel!

Sykkelstier begynner å bli bedre, men noen burde lage et nettsted der en kunne finne linker til alle stier, og til beskrivelser av slike på nettet.

Dersom det finnes tar jeg gjerne i mot tips. Har også vurdert å kjøpe sykkelkartet...

Gjorde en del research i sommer og fant en del. Gjorde også egen research på sykkelen og sykla Oslo -Moss og tok ferja over og dagen etter fra Horten tilbake til Oslo på vestfoldsida. D var mye lengre...

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av herring

Hei,

gratulerer med traiken. Kan jeg foreslå at for å være sikker på å unngå motorisert trafikk så skaffer du deg en enda høyere vimpel! La oss ikke overvurdere bilister...

Sykkelstier begynner å bli bedre, men noen burde lage et nettsted der en kunne finne linker til alle stier, og til beskrivelser av slike på nettet.

Dersom det finnes tar jeg gjerne i mot tips. Har også vurdert å kjøpe sykkelkartet...

Gjorde en del research i sommer og fant en del. Gjorde også egen research på sykkelen og sykla Oslo -Moss og tok ferja over og dagen etter fra Horten tilbake til Oslo på vestfoldsida. D var mye lengre...




Høyere vimpel er notert. Den jeg har var det jeg fikk i sykkelbutikken.
Apropos sykkelkart, så fant jeg denne siden i dag:
http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Syklist/Kart

Jeg har en av de nasjonale sykkelrutene rett utenfor stuedøra, men har ikke utforsket den spesielt. Mine ærend har gått andre veier, så jeg vet ikke hvor enkelt det er å finne fram etter den merkingen.

Oslo Moss høres ut som en imponerede dagstur. Horten Oslo dagen etter, enda mer imponeredende med den første turen i beina.

AA
El-sykkel er en flott oppfinnelse. I fjor kjøpte jeg meg en slik sykkel til fine sykkelturer på Lista. Første gang siden jeg var 14 at jeg sykler opp noen av bakkene uten å måtte trille.
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av topolino

...Fikk ei fotobok av nevøen min nå i august,om Horten og omegn av Leif Preus,...

Utvandra hortentott til Rubicone,Italia


Limnoan bruker et meget fornuftig kameramerke i alle fall. wink


Flagget til topps! Det er vår!
Da jeg skulle lage nytt sykkelflagg, oppdaget jeg at jeg til nå har kjørt med flagget på halv stang. Det viste seg at flaggstanga hadde en underdel med holk, så plutselig fant jeg ei stang i full lengde.

Dagens tur gikk i lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet i Lørenskog. Bar mark vekslet med is i skyggepartiene.

Det var tydelig at beveren i Ellingsrudelva har hatt det travelt, men ellers var det ikke mye å melde.

AA
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Limnoan


Flagget til topps! Det er vår!
Da jeg skulle lage nytt sykkelflagg, oppdaget jeg at jeg til nå har kjørt med flagget på halv stang. Det viste seg at flaggstanga hadde en underdel med holk, så plutselig fant jeg ei stang i full lengde.

Dagens tur gikk i lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet i Lørenskog. Bar mark vekslet med is i skyggepartiene.

Det var tydelig at beveren i Ellingsrudelva har hatt det travelt, men ellers var det ikke mye å melde.

AA


Jeg har en, eller to sykkelvimpler i "veivesenorange", som egentlig hører til denne, men som neppe vil bli brukt noen gang. Det er fredelige omgivelser på Hvaler. Om det er interesse, kan du overta disse. Litt mer glorete, litt mer synlige. Er dog usikker på lengden.

Er du ellers fornøyd med sykkelen fremdeles?
Last edited by Siri K 03 Apr 2017 22:49
Jeg har erstattet en veivesenorange vimpel med den røde med brede refleksbånd. Arealet er større, men jeg har ikke tenkt på at rødt skal være mindre synlig enn Orange. Uansett i dette tilfelle topper stil funksjontongue Da jeg fant den andre halvdelen av flaggstanga, ble den plutselig lang nok.

Sykkelen har vært langt fra problemfri. For det første har jeg vært plaget med punkteringer. Dessuten ble den levert med glatte racerdekk, som nok passer best til bykjøring i Danmark. Dernest gikk kjedeføringen i filler. Fordi sykkelen er bygd for variabel avstand til pedalene går kjedet i en sløyfe over to hjul. Det systemet fikk en knekk og måtte repareres. Nå har jeg fått fikset kjedesystemet og byttet til knastedekk.

På den annen side: For en som aldri lærte å sykle, og som gav opp trehjulssykkelen for 50 år siden, er dette en fantastisk doning.

Gir meg en bevegelsesfrihet jeg aldri har hatt før. Innen batterirekkevidde, med en kjørelengde på 5-6 mil er den erstatning for bil. (Jeg har aldri hatt førerkort heller.)

AA

( x )

© 2016-2018 BIO

powered by : Snitz Forums MVC © 2000-2018
Forum ver: 1.1.3.0

Page Generated in 0.1716 sec