Sign In  Register

 

Ferdigfeid råbukk i snø


Synes det var litt underlig at denne bukken i Karasjok er feid ferdig så tidlig mens det enda ligger mye snø i skogen og på jordene. Selv om det er styrt av lys i hovedsak klarer jo rådyra å regulere fødselen ganske bra, og fødes kjeene seint så må jo også brunsten komme seinere. Eller er det slik at sjefsbukkene uansett er tidlig ute?



Noe annet er at det eneste jeg får denne til å stemme med er en bukk født ganske tidlig i 2015 (de hvite flekkene bestemmer bla annet dette). Og både mor og far er kjente i samme område. Er det uvanlig eller urimelig at en så ung bukk begynner å få sjefsambisjoner?
Last edited by kjellms 08 May 2017 16:30
Replies

Har ingen fakta å komme med, men en "hearsay"-observasjon, en kjenning observerte en del rådyr (flokk på 8-9 dyr) på innmarka her om dagen, blant annet tre store bukker - samtlige med feide gevir. De gikk visstnok sammen, så noen revirhevding var det neppe snakk om der i alle fall.


Sauebonde & Cand.Ikke
I avisa (Romerikes blad) har det nylig vært omtale av en rådyrbukk i ferd med å feie geviret. Gjelder Hurdal Akershus.

Jeg ville anta at feiing styres mer av årstiden enn av været. I Finnmark må vel rådyr være nokså nykommer? Da har de vel ikke helt rukket å finne årsrytmen der?

AA
Det med nykommer skal vi ikke være så sikre på. Men jeg tenkte kanskje vinterlige forhold utsatte det litt. Men det ser jo ikke slik ut. Noen sider om rådyr gir veldig divergerende opplysninger. Siden de tyske wikisidene er veldig omfattende så tenker jeg som så at de burde jo være noe pålitelige. Men det kommer jo selvsagt an på hvem som er innom og redigerer. Og der står det at stridighetene begynner tidlig selvom brunsten er seinere.

Men både på Østlandet og i Trøndelag har det vel vært barmark lenge når man ser bort ifra de overraskende snøfallene. Nå skriver jo Jon at der går tre store bukker i lag som er feid og stridighetene ikke har begynt, så kan det vel faktisk også bety at også brunsten er tidligere her. Jeg tror jo at nettopp faren til denne bukken tett fulgte ei geit i slutten av mai ifjor, faren er jeg rimelig sikker på på grunn av likheta, men om geita var ei tante uten eller med kje er ganske usikkert.

Hva med alder da? Det var et par jegereksperter som mente at denne var både stor og aldrende. Jeg har en mistanke om at når de sier stor så tenker de på geviret og det er jo tykt ved rota, men ikke spesielt langt.
Jeg synes dette ser ut som en skikkelig voksen bukk, absolutt ingen ungbukk. Ungbukker har som regel spinkelt gevir som er helt glatte og med små rosenkranser. Denne har derimot grove, lange stanggevir med mye perling, og rosenkransen ser kraftig ut. Ville tippe at denne har vært en grov sekstagger i fjor eller året før.




Sauebonde & Cand.Ikke
Så du mener returbukk?
Husk at det fremdeles er mye vinterpels med kommende sommerpels under. Den ser nok litt for grov ut på bildene også pga av den rufsete pelsen. Og siden den kommer ganske nært kameraet ser nok geviret litt overdrevet stort ut i forhold til resten.

Den har gått inntil furua bortafor der så skal jeg ved neste anledning stille opp et mål slik at størrelsen kan vurderes bedre.
Ja, enten returbukk - eller rett og slett en voksen bukk som ikke har utviklet et "normalt" gevir med tagger. Men definitivt ingen ungbukk, jeg har sett mange pene sekstaggere som har både kortere og spinklere gevir enn denne.

Sauebonde & Cand.Ikke
Stor er han iallfall ikke. Med unntak av litt tykkelse nederst på geviret. Hvorfor skulle han ikke kunne være født 20-21/4-2015?

Han har jo også fellestrekk med den eventuelle (egentlig temmelig sannsynlige) faren. Eller så er det en onkel som er kommet hjem etter lang utlendighet.smile
Last edited by kjellms 09 May 2017 10:31
Som sagt, alt for kraftige rosenkranser og alt for kraftig perling til at det skal være en fjorårsbukk. De er mye spinklere.




Sauebonde & Cand.Ikke
Ja, det var jo bl a derfor jeg spurte. Virker ganske kraftig der du nevner. Men problemet er at her er ikke alternativer som passer annet enn en toåring. Måleprosjektet funket ikke, WingCam tok selvfølgelig ikke bilder når jeg ville. Var kanskje intervallet som var feil innstilt, klokka var også feil. Slike kameraer kan være ganske irriterende. Et stort dyr som beveger seg gir selvfølgelig IR-forskjeller, en rev som vimser forbi, men selvfølgelig ikke en som står i ro med en målestav.

Jeg skal vise noen bilder til sammenlikning litt seinere.

Fikk for øvrig viltkamerabilde av nyfødte tvillingkalver (minst) akkurat nå, 16.mai.


Sauebonde & Cand.Ikke
Det var jo bra å høre. Da er de iallfall de født så tidlig at de unngår slåtta.

Jeg hadde nok rota med SD-kortene og lagt igjen det kortet som hadde bildene av målestaven i kameraet. Så oppdaget jeg at jeg nok hadde bommet på plassering av staven. Det ble for usikkert. Prøvde å plassere staven på nytt og tok noen nye bilder, men fikk annet å gjøre. Nå har jeg lagt staven inn i bildene, det ene på ca 6 m og det andre på ca 3,5 m. Det gikk 5 dager fra rådyret var der til de endelige bildene av målestaven ble tatt så noe snø hadde smeltet så detaljene i snøen matcher ikke helt men allikevel har jeg nok plassert staven temmelig nær der hodet på bukken passerer. På begge avstandene får jeg 22 cm på begge gevirene.

De hvite patchene er midt på 80 cm, 70 cm, 60 cm, 55 cm og 40 cm. Den gule filmposestripsen er akkurat 19 cm lang.

På 6 m:


På ca 3,5 m


Å måle lengdene slik på litt større avstand er litt sikrere enn å prøve å få det til nærmere kameraet, om den ikke tilfeldigvis skulle lene seg mot en målestav på det nære holdet.

Hvis vi f eks tror at hodet kan ha passert målestaven med 10 cm på 3,5 m blir det: 0,10/3,5 * 100% = 2,9 % feil. det egentlige målet blir i så fall: 22 cm * 1,0/1,029 = 21,4 cm.

Tilsvarende om hodet skulle ha passert staven ved 6 m med så mye som 30 cm (noen jeg ikke tror, heller kanskje 10 - 20 cm maks) så blir tilsvarende regnestykke 21 cm. Det er altså svært sannsynlig at lengden på geviret er noe mellom 21 og 22 cm sannsynligvis ganske nært 22 cm langt.

På liknende måte kan man vurdere skulderhøyde på dyret til litt over 60 cm, altså langt ifra noe stort dyr. Jeg er temmelig sikker på hvem som er både mor og far til denne bukken som antakelig ble født i slutten av april 2015, den er altså litt over to år nå.

Jeg skal legge inn to tre bilder til imorgen til sammenlikning.
Etter en liten stund gikk den tilbake. Og passerte tett inntil treet til høyre. Furua er ganske nøyaktig en halv meter tykk i ca halv meters høyde. Da ser man tydelig at det ikke er noen stor bukk.


Til sammenlikning en voksen geit nøyaktig like langt unna kameraet.
Hun er antakelig en nær slektning (ikke mora, heller tante)
og hun er ikke spesielt stor heller.


Men det kan jo bemerkes at hun ser gravid ut allerede 12.12.2015 og våren 2016 ble jo flere rådyr født svært tidlig i området.



De er ganske gjennomsnittlige disse rådyra. Artsdatabanken oppgir skulderhøyde 63 - 75 cm mens den danske Wikisida oppgir opptil 90 cm. Det siste synes jeg høres mye ut!

Denne bukken har jeg nå fått bedre indikasjon på skulderhøyda ca 68 cm. Men husk det er vanskelig når klauven er nede i snøen, lyngen eller graset. I tillegg er det tykk vinterpels enda! Geviret er nok en gang målt til ca 22 cm midt på rosenkransen nede og sett forfra (fordi rosenkransen henger litt på utsida og gir litt høyere mål der). Noe av problemet er antakelig den tykke vinterpelsen som har en del hvite hår (gjerne hule), der det også er noe hvitt under, så gir det i enkelte lyssettinger bedre refleks og større kontrast. Så felles kanskje noen av de lyse lengste hårene først og det blir vanskelig å vurdere flekkene. Det kan godt vise seg at dette allikevel er den eldre bukken JonIB. På grunn av sein vår og faktisk fremdeles noe nattekulde er også pelsskiftet litt seint og den ser forholdsvis glatt og fin ut i motsetning til de siste åra på samme tid. Kanskje har det også vært en så hard vinter at mange av konkurrente faktisk er døde og dermed har de heller ikke vært borti hverandres gevir (eller i mindre grad). Ønskedrømmen hadde jo vært at alle dyra kom bort til et viltkamera på rekke og rad for å la seg registrere, men han her har vist seg å gå sikksakk mellom kameraer selv om han forsåvidt koste litt på kjent plass med et kamera han sikkert har sett før og med samme lukt!
Dette er for to døgn siden, altså 29.05.17 midt på dagen.
Her forsvinner bilder i posten og fotogalleriet, noen som vet hvorfor? Og vanskelig å poste flere bilder, stadig runtime error beskjeder.

Jeg vil gjerne avslutte denne tråden om denne råbukken Arne. Han har fått navnet av noen lokale beboere her. Jon IB hadde selvfølgelig rett på førsteinnskytelsen om at det var en godt voksen bukk. Var vel bare jeg som gjerne ville se noen yngre arvinger her. De fins jo men ikke med akkurat slikt gevir og han så jo bra ut i pelsen da. Våren 17 var lang og kald, kun erfarne bukker feier vel så tidlig særlig en slik vår. Jeg har nå såpass mange observasjoner også i 2017-18 at det er ingen tvil. Det er ham, hadde det vært flere med slike gevir hadde jeg nok oppdaget det.

Han har forresten vært utsatt for et eller annet uhell høsten 2017, det høyre kneet framme (eller sammenliknet med oss håndleddet) er stivt og hovent. Og nå strekker han det ikke ut i det hele tatt.

Første gangen jeg la merke til det var vel da jeg tok bilder på langt hold 23.10.17 da han fulgte etter ei geit og det tydelig var ubehaglig å gå på de stivfrosne plogfurene på jordet.




Og 30.10. noen dager seinere under de samme trærne som ofte før utsnitt av video.


Og 7. mai i vår så haltet han sakte over jordet mens han sjekket om der var noe grønt.


Og nå for noen dager siden utsnitt av video.


Så det er igrunnen pussig at han har klart hele vinteren og fremdeles lever.
Last edited by kjellms 03 Jun 2018 19:24