Search in Topic
Vier-ull
fru Matsprell
Replies
Trær på minst 2 m høyde, i lavlandet, med hvite hengende "bomullsdotter"? Det er hunntrærne av istervier (Salix pentandra). Ingen tvil. Det er en vanlig art i næringsrik sump langs vann og vassdrag i østlige deler av landet, ofte sammen med gråselje. I slekta vier/selje/pil (Salix) har nesten alle artene blomstring tidlig på våren (før løvsprett), og frøene modnes på forsommeren. Frø av Salix'ene (først og fremst selje) sammen med osp er det som blåser i vinden og flyter som bomull i veikanter på forsommeren. Bare én art, istervier, har forskjøvet disse tidene: den blomstrer på forsommeren, lenge etter løvsprett, mens fruktene modnes seinhøstes, og blir hengende på som "bomullsdotter" på hunntrærne gjennom hele vinteren. Et nydelig syn, men så rart det enn høres, temmelig ukjent blant publikum...
Ullvier er det ikke. Ullvier er en fjellart (rike bekkekanter i fjellskogen og lavalpin sone), den er stort sett bare knehøy til meterhøy, og den blomstrer på våren og sprer frøene på forsommeren (i fjellet betyr det i løpet av juli). Navnet ullvier har ikke noe med frøull å gjøre, men med at bladene er kraftig ullhårete. Alle Salix-arter har frøull.
Her er et bilde (ikke av de aller beste) av et hunntre av istervier i frukt: http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/nettflora/Istervier%20-%20cottonbush.JPG
Ullvier er det ikke. Ullvier er en fjellart (rike bekkekanter i fjellskogen og lavalpin sone), den er stort sett bare knehøy til meterhøy, og den blomstrer på våren og sprer frøene på forsommeren (i fjellet betyr det i løpet av juli). Navnet ullvier har ikke noe med frøull å gjøre, men med at bladene er kraftig ullhårete. Alle Salix-arter har frøull.
Her er et bilde (ikke av de aller beste) av et hunntre av istervier i frukt: http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/nettflora/Istervier%20-%20cottonbush.JPG
Veldig glad for ny kunnskap, takk, janw! At vi, publikum flest, ikke kjenner til istervieren, er at den ellers er ganske anonym, men at den i år har slått til skikkelig, slik at jeg og andre "ser den for første gang" og lurer på hva det er..
Det var forresten vår levende legende Sverre Fjeldstad som brukte ordet "vier-ull" om bomullsdottene, og jeg synes begrepet er supert!
fru Matsprell
Det var forresten vår levende legende Sverre Fjeldstad som brukte ordet "vier-ull" om bomullsdottene, og jeg synes begrepet er supert!
fru Matsprell
Email Member
Loading...
Send Private Message
Loading...
Send Topic
Loading...