Hvordan får en biolog seg jobb her i landet??!!!!


Jeg har hovedfag i botanikk, har cand.mag i generell biologi, grunnfag i kjemi + matte, statistikk m.m. som man nesten må ha for å forstå biologi. Har generelt gode karakterer (spesielt på hovedfaget, som var knyttet til en praktisk problemstilling)og fullførte hele utdanningsløpet på normert tid, selv om jeg har jobbet deltid i tillegg. Men får jeg relevant jobb? NEIDA!!!! Nå har det gått over to år siden eksamen, og jeg har så vidt klart å holde det gående økonomisk ved å ta alle mulige småjobber og jobbe det jeg har greid de periodene jeg har hatt jobb. Jeg har ikke telt dem, men jeg tror jeg har søkt på minst 60 biologrelaterte stillinger her til lands siden eksamenstida(i tillegg til alle de andre jobbene, som f.eks. butikkarbeider o.l). Dvs omtrent ALT som har vært utlyst. Resultat: Har vært på tre intervju, ble innstilt som nr 3 alle gangene. Jeg tror ikke det er meg det er noe galt med, heller ikke søknadene mine, de følger "profft" oppsett.
Problemet ser ut til å være at jeg har falt ut av fagmiljøet. Jeg har prøvd å holde kontakten med forskningssenteret hvor jeg tok hovedfag, men der er det visst nyttesløst å komme inn. De sliter voldsomt økonomisk, blir kanskje nedlagt... Har også prøvd å holde kontakten med universitetet, bla. via stud.ass jobb. Men jeg kan ikke leve på en liten stud.ass lønn for et fag eller to i semesteret, bare for å holde meg i nærheten av de rette personene! Ikke har jeg tid eller mulighet til å sette meg ned å skrive lange vitenskapelige artikler på egenhånd heller, noe som gjør at jeg ikke har noen publikasjonsliste å vise til når jeg søker på vitenskaplige jobber. Jeg føler meg fullstendig fanget i en bakevje, jeg får ikke biologi/forsker-stillinger fordi jeg ikke har doktorgrad. Jeg får ikke doktorgradstipendiat fordi jeg ikke har skrevet nok artikler eller jobbet i nok prosjekter. Jeg skriver ikke artikler eller deltar i prosjekter fordi jeg ikke tilhører noe fagmiljø lenger. Jeg tilhører ikke noe fagmiljø lenger fordi jeg må ta andre typer jobber for å klare meg. Jeg tar andre typer jobber fordi jeg ikke får biolgistillinger....
HJELP! Jeg trenger noen gode råd, før jeg gir opp helt og begynner på gartnerlinja på videregående.(Jeg MENER det! Heller gartner enn lærer i hvert fall) Er det like ille i alle biolgiske fagretninger, eller er det bare botanikk som er helt akterutseilt? Er det normalt å gå i åresvis med så lite hell på jobbsøkingen? Kan det være lettere å prøve i utlandet? I så fall, hvor?

Og dette tror jeg det kan være nyttig for unge håpefulle søkere til biologifag å lese også...

Gisa


Gisa