Noen som vet om et bra viltkamera?


Er det noen biologer der ute som har oversikt over kvaliteten på de forskjellige viltkamera-modellene?Jeg har et bushnell bone collector fra før, men det har vært mye feil med det, trolig på grunn av fuktlekassje. ødelagte bildefiler osv. Jeg prioriterer bildekvalitet og pålitelighet. Altså at den ikke begynner å fjuske og tulle. Også vil jeg helst ha generell batteritid på over 6 mnd. Gsm-funksjon hadde vært gøy men det er ikke noe jeg prioriterer.
Replies

Jeg er positivt overrasket over holdbarheten på batteriene på min Acorn. Ikke at jeg har noe sammenligningsgrunnlag men har hatt den stående ute vinterstid i en måned og lenger uten at den har gått tom. Rundt 12- 22 minus. Litt avhengig av mengde bilder/ film selvsagt.

Husker ikke i farta hva mer den heter men mener det er en 6210.

Det jeg har hatt litt trøbbel med derimot er at den har sluttet å virke ved større temperaturendringer, når jeg tar den med inn i varmen må den "akklimatiseres" før jeg henger den ut i kulda igjen. Altså mellomlagres i et kjølig rom. Henvendte meg til produsenten om dette men de stilte seg uforstående til problemet. Hjelper ikke å la den ligge til tørk over tid heller, tenkte det kunne være kondens som var årsaken men etter å ha hatt den liggende inne i stua i 14 dager og fortsatt ha samme problem ved utsett er det vel noe annet(?).
Jeg har jo unntaksvis fått bilder ned til ca -30 på den, og noen få mellom -20 og litt kaldere, men det holder jo ikke. Den bør være mer pålitelig. Og nå når jeg gikk en tur og skiftet SD-kort i -16 så så det ut som den var våken. Men den hadde ikke tatt et eneste bilde etter 2. nyttårsdag da en hare såvidt var fanget (i - 4 C). Og siden den hadde tatt få bilder i hele jula og fram til nå er ikke batteriene dårlige iallfall. En god test er det altså at når man kommer der med to unghunder og seg selv så skal kameraet starte og vise noe. Når det da ikke blir noe bilder eller video på SD-kortet er det dødt. Det er jo akkurat samme jeg erfarer fra tidligere, faller tempen ned til rundt minus tretti og gjerne litt flere dager så slutter det å virke.

Samtidig hadde jeg her 4 andre kameraer som alle hadde tatt litt bilder eller tok når jeg kom, Browning hadde faktisk tatt opp video ved - 33 gr C, og selv om heller ikke den ville gjort noe ved ca -40 (det vet vi jo ikke) så har den altså våknet opp igjen da temperaturen steg. Det er ganske viktig å vite. Men det er jo fint om andre Acorn-kameraer virker bedre enn denne Acorn 6210, forøvrig er det ikke slik at batteriene nødvendigvis går tomme, når man tar dem inn og varmer dem opp fungerer de bra igjen ved høyere temperaturer. Og som i dette tilfelle, de er så og si ikke brukt.

Når du tar kameraet inn fra kulda bør du kanskje beskytte den mot kondens. Og har den først fått mye fuktighet på seg må den gjennomtørke skikkelig. Det betyr jo vanligvis at den må stå inne noen timer. Det enkleste er å bytte SD-kort ute og la det stå kontinuerlig. Enkelte pleier også å plassere tørkemiddel inni.

At den ikke skulle tåle raske temperaturendringer hørtes litt rart ut (når man ser bort fra det med fukt og kondens med påfølgende ising). Jeg ville lurt på om det var dårlig kontakt et eller annet sted og når plasten rundt krymper raskt i kulda gir det kontaktproblemer ett eller annet sted. Tror ikke jeg har akkurat det problemet på min, men det kan være litt vanskelig å være sikker på akkurat det. Kanskje du faktisk har et spor til en mulig forklaring på noe der. Der er 12 batterier så det er jo faktisk mulig f eks 8 av dem virker i en krets mens de 4 siste kanskje faller ut. Og i kulda er neppe de fire alene nok om det skulle være noe feil med de åtte. Skal sjekke det neste gang jeg mekker på den question
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Når du tar kameraet inn fra kulda bør du kanskje beskytte den mot kondens. Og har den først fått mye fuktighet på seg må den gjennomtørke skikkelig. Det betyr jo vanligvis at den må stå inne noen timer. Det enkleste er å bytte SD-kort ute og la det stå kontinuerlig. Enkelte pleier også å plassere tørkemiddel inni.


Jeg har begynt med det. Bare ta ut SD- kortet og la kameraet bli igjen ute. Det er problemfritt. smile

Kopi av melding:
At den ikke skulle tåle raske temperaturendringer hørtes litt rart ut (når man ser bort fra det med fukt og kondens med påfølgende ising). Jeg ville lurt på om det var dårlig kontakt et eller annet sted og når plasten rundt krymper raskt i kulda gir det kontaktproblemer ett eller annet sted. Tror ikke jeg har akkurat det problemet på min, men det kan være litt vanskelig å være sikker på akkurat det. Kanskje du faktisk har et spor til en mulig forklaring på noe der. Der er 12 batterier så det er jo faktisk mulig f eks 8 av dem virker i en krets mens de 4 siste kanskje faller ut. Og i kulda er neppe de fire alene nok om det skulle være noe feil med de åtte. Skal sjekke det neste gang jeg mekker på den question


Jeg mistenker kontaktproblem en plass i og med at langvarig opphold innendørs/ tørking ikke løser problemet. Hadde egentlig ment å sende den inn til reklamasjon når jeg oppdaget problemet men fikk beskjed om at dette var kostnadsfritt kun dersom problemet oppstod under undersøkelsen. Fikk ikke ordentlig svar på om de ville teste kameraet under forholdene som faktisk utløser problemet så da ga jeg blaffen. Har jo funnet ut hvordan jeg skal håndtere det.. Men noe feil er det ihvertfall.

Ellers har jeg sjelden sånn kulde som du nevner, men ned til 20 minus opplever jeg at det gjør jobben sin og både filmer og tar bilder. Og batteriene holder altså godt, enda jeg bruker billigvarianten fra Biltema. bigsmile
Jeg bladde raskt gjennom noen foldere og der var som jeg husket ett par dårlige overeksponerte utolkbare tåkebilder ved - 30. Men for det første er ikke tempangivelsene særlig pålitelige på disse kameraene og for det andre var det såvidt kuldegrader ett par dager før, så det kan ha vært den aller første kulda i november. Ellers har jeg fått noen bilder mellom 20 og 26 minus. Så hvis det bare dropper til slike temperaturer i korte perioder så virker det nok, men ikke ved langvarig kulde rundt minus 25 og nedover.

Forøvrig er det jo mye støy i bildene ved lave temperaturer, mens videoene ser faktisk bedre ut i kulda, iallfall ikke mye støy. Så skal man være klar over at man ikke skal og kan ta opp langvarig video, LED-IR krever mye strøm. Derfor Browning begrenser videoopptak til 10 sek ved IR.

En annen måte kan jo være å ha med kortleser ut og laste over på annet medium, så slipper man ha så mange SD-kort med ut.
Sjekket temperaturer på mange Acorn 6210 bilder. Det meste virker ganske normalt, men særlig i kulda skjer mye rart. Greit at det fremdeles er varmt når man drar ut og til kameraet er nedkjølt, men enkelte ganger har den vist positive temperaturer dager etter at den burde vært nedkjølt, f eks tilsynelatende romtemperaturer mens det helt klart er frost ute. Å spekulere i årsakene til dette er vel ikke bryet verdt.

-30 C på den 6/11-2014 var ikke så ille fordi det på den offisielle målestasjonen var registrert ca - 27 gr C, men på den annen side er den offisielle målestasjonen vanligvis det kaldeste stedet. Punkter høyere i terrenget er vanligvis flere grader varmere. Så vintertemperaturene på Acorn 6210 bør man ta med en klype salt.

Browningen (Spec Ops FHD) hadde løst ut to videoer nå i kuldeperioden nevnte jeg, og IR-snapshotet på det ene viser en rev i aktivitet. Den holder på i venstre del av bildetfeltet og beveger seg mot høyre i løpet av de 10 sek opptaket varer. Veldig mange kameraer ville neppe startet i det hele tatt.

Når det er mørkt og IR-lampene tennes så blir det vanligvis forholdsvis lange lukkertider, og dermed uskarpe bilder av dyr når de beveger seg. Lukkertider ned i 1/10 sekund og lengre kan gjøre det vanskelig å tolke bildene. Metadata er heller ikke til å stole på. På disse tre bildene stod det 1/124 sek. Det tviler jeg sterkt på i dette tilfellet. Se hvor forskellige bildene er. Om elgen hadde stoppet opp hadde man kunnet avgjøre flere ting fordi bildene ville blitt skarpere. Dette viser jo også at det er nyttig med flere bilder. Man vil kune kjenne igjen dyra og er man uheldig og får bare ett bilde risikerer man å tro at den mangler både føtter og annet. Disse kameraene har ikke mekanisk lukker men scanner bildet vertikalt. Da vil former kunne forandre seg mye ved lengre eksponering og fart på dyra.


Dette kameraet tok forresten 3 bilder dagen etter i ca - 30, bildene var ok men ingen dyr var der. Mest sannsynlig løst ut av en hare, rev eller noe annet i fart forbi. Slike blindeksponeringer må man regne med.
Nå har vi nok en gang hatt en periode med temperaturer ned til ca -40 og konklusjonen om min Acorn 6210 står ved lag. Den våkner ikke igjen når det blir mildere. Og jeg satte jo inn nye litium før jul.

Derimot fortsetter Browning å ta videoer ned mot - 40 og Primos Proof 02 tok flere bilder da det var en hare og en hund ved kameraet i -41 til -42. Som nevnt er ikke IR-kvaliteten særlig god på Browningen (mer gjennomsnittlig) og i tillegg var det sikkert noe rim på glasset og på lampene. Overraskende lite støy på bildene fra Primos. Ser dere haren?


Det er rom for store forbedringer på slike kameraer. Særlig på eksponering og IR, og særlig IR pluss blandingslys. Mye av dette er jo bare snakk om programvareforbedringer, siden hardwaren allerede er der.

Et stort problem er dugging og nedising av IR-lamper og optikk. Når været står imot og snøføyka legger seg er det nok ikke å vente at noen systemer skal rydd opp. Da får man vente på mildvær og eventuelt tørke eller at vinden faktisk klarer å tørke bort isen selv i kulde. Eller dra ut selv. Det er greit når der ikke er dyr! Men det er jo når dyra er der man først merker problemet for alvor, og er det ikke nattetåka så er det ofte dyra selv som er årsak til dugging og ising. Jeg har vært spesielt plaget i høst og vinter med nettopp dette.

Her er et par eksempler (problemet er uavhengig av kameraer!):
Kua er borti kameraet, puster på det og det dugger selvfølgelig i den temperaturen, selv om jeg får flere bilder og kjenner igjen dyra er det irriterende

Duggen tørker bort, men irriterende stillingsendring på kameraet.

Annet sted, flere bilder viser at ei ku (?) har vært svært nyskjerrig på kameraet, flere overeksponerte tåkebilder når hun er nær og dessverre masse tåkebilder av dyr de nærmeste dagene, vanskelig å identifisere dyra da om man prøver å få oversikt. Selv om jeg akkurat på dette bilde vet at hun har minst en kalv med seg her. Dette kameraet stod akkurat da på ei stolpe på et jorde, og da er det vanskelig å få til noen slags naturlig avvisning.

Okser pleier vanligvis å være forsiktigere ved kameraene (unntatt de yngste). Her er imidlertid snuten til en storokse noen dager at jeg flyttet kameraet, tror nesten den kjente kameraet igjen.


Etter flere bilder går den derfra i tåka, slik at jeg i det minste kjenner ham igjen.

Og par timer etterpå er han tilbake men fremdeles er glasset iståkete og bilder har liten verdi.


Min konklusjon er iallfall at her er forbedringspotensiale. Slik iståke foran objektivet er et problem både høst, vinter og vår og morgendugg kan også være problem om sommeren. Når man først bruker så mye ressurser på disse vil man gjerne ha bilder uansett. Den kostnaden med ekstra energibruk for å raskt kvitte seg med duggen er iallfall jeg villig til å ta. Men det må ikke gjøre kameraene mer kompliserte å sette opp og vedlikeholde. Men jeg ser ikke bort fra at det kan finnes flere løsninger. Noe som har prøvd?
Kunne løsningen på dugg og føykeproblemet være å sette kamera inne i et "rør"?

I min grønne ungdom var det noen mopedister som brukte en "tut" av klar plast i stedet for kjørebriller. Jeg antar at prinsippet var at stille luft inne i "tuten" holdt ute føyke og insekter.

Ser for meg at en lignende skjerm kan fungere for et viltkamera. Skjermen må selvsagt være så kort/vid at den stort sett kommer utenfor synsvidde.

Omtale av plasttuten til mopedister:
http://autofoto.origo.no/-/image/show/1396572_hva-er-hensikten-med-plasttuten?ref=checkpoint

AA
Ja, noe liknende kunne jo være aktuelt. Men akkurat når det gjelder pusten til elg skal det stor avvisning til, så jeg er redd det blir svære greier om noe slikt skal brukes. En annen sak er innbygging av hele greia i plast eller glasshus (bare glass foran eventuelt). Men da blir jo alt mye større og mer tungvint, og uvedkommende oppdager utstyret lettere. Jeg har tatt vare på noen utrangerte Ohp-hus som jeg skal eksperimentere med ved tid og stunder. Men dette blir uansett lite hendig for bruk langt unna! Ofte skal man jo bære utstyret med seg i tillegg til annet.
Finnes noe som heter antiduggspray, beregnet på bilvinduer. Vet ikke om noe sånt kunne fungert? Og angående dugg på bilvinduer vet jeg om flere som sverger til rødsprit og hevder det er effektivt.
Ja, kanskje er det noen som har erfaringer med det? Vi som bruker mye optikk er jo veldig opptatt av at flatene skal være renest mulig. Blir det et tynt belegg så påvirker det kanskje ikke billedkvaliteten?

De som bruker rødsprit, hva gjør det med det? Fukter ruta eller pussser de helt tørt?

Bruker pussegarn og tørker av/ gnir over ruta. Rødsprit er vel ikke spesielt gunstig for gummi (fòringer) så lønner seg nok å være litt sparsom og nøye.

Jeg har ikke forsøkt det på optikk selv og aner ikke om det vil fungere, kom bare på å nevne det siden jeg kjenner flere som snakker positivt om effekten (på bilvinduer wink ) og du spurte etter innspill. smile
Bra med masse ideer. Kanskje får man nytte av det. Jeg lover iallfall å prøve det. Men har egentlig lite tro på det meste fordi når temperaturen svinger fra 0 til -40 i løpet av noen timer og opp og ned så gror det enormt med krystaller, og når så snø henger seg over kantene, og en enorm elg i tillegg kommer med sin fuktige pust, og også varme kropp, så blir det noe kondens både her og der.

Jeg har sett fuktskya av elgflokk i motlys i -50, den strakk seg ett par m rundt hvert enkelt dyr. Men man håper jo at det som allerede er blitt is ikke fester seg så lett, men det er kanskje avhengig av om andre krystaller allerede er på plass og da taes jo fuktighet opp bedre uansett! Selv prøver jeg å unngå å puste mot kameraet, men det er vanskelig.

Ikke spesielt kaldt men her er noe av pustskya fra meg og to eller tre unghunder. Ekstra godt synlig i IR-lyset.
Fargebilder i mørketida er et unntak med slike kameraer. Det hender både med Scoutguard/Bolyguard, Boskonguard, Fricam og Wingcam I og II. Mens Primos Proof 02 og 03 er fullstendig ubrukbare i perioden rett etter at sola har gått ned og med blandingslys når IR-lampene tenner, men da er det jo uansett sorthvitt. Browning klarer jo å ta fargevideo med bedre farger og mindre støy enn på stillbildene fra de andre. Noen ganger kan man bli lurt. Denne elgen er tilsynelatende i fart forbi. WC II bruker i utgangspunktet ca 1 sek eller litt mindre på aktivering, dette bilde er det første av tre bilder. Forklaringa er nok at den har tatt det med ro inn i sektoren og så satt opp farta da kameraet våknet. De to neste bildene er tomme.


Et annet bilde i starten av mørketida, selv om rådyret går rolig rekker det nesten å gå ut av billedfeltet. Vi ser også at et eller annet dyr har vært nært kameraet slik at det delvis er dogget.
 

( x )

© 2000-2018 BIO

powered by : Snitz Forums MVC © 2000-2018
Forum ver: 1.1.5.1

Page Generated in 1.1215 sec