Noen som vet om et bra viltkamera?


Er det noen biologer der ute som har oversikt over kvaliteten på de forskjellige viltkamera-modellene?Jeg har et bushnell bone collector fra før, men det har vært mye feil med det, trolig på grunn av fuktlekassje. ødelagte bildefiler osv. Jeg prioriterer bildekvalitet og pålitelighet. Altså at den ikke begynner å fjuske og tulle. Også vil jeg helst ha generell batteritid på over 6 mnd. Gsm-funksjon hadde vært gøy men det er ikke noe jeg prioriterer.
Replies

Cuddeback Capture gammel modell med xenonblits. Er det noen som har prøvd firmware upgrade på denne?

Nå har den begynt å vise feil årstall og dato på bildet selv om displayet ved innstilling viser rett. Antar dette kan fikses ved oppgradering som jeg vet er tilgjengelig. Men slik oppgradering medfører risk, eller hva?

Om noen lurer, ikke sett et slikt kamera sammen med nyere bedre kameraer med IR-blits. Man risikerer bare å få bilder av dyr som skvetter og blir redde. Bruk dette gamle kameraet der det er viktig å få bilde i det hele tatt til identifikajson, men ikke nødvendigvis mange. Enkelte rovdyr er skvetne og mistenksomme til IR (til og med rev i starten). Da kan denne gi bra bilder, men ikke så veldig nært og fargene blir ofte svært gule.


Denne elgen har foreløbig vært skeptisk til IR-kameraene, snudd flere ganger pga slike. Men siden denne Cuddebacken forbereder lydløst og tar et blitsbilde så er sjansen til identifikasjon og gjenkjenning stor iallfall på noen få bilder. Og jeg fikk svar på at det var minst to store okser i området, selv om jeg selv bare hadde sett en av dem.
Cuddeback capture Det gikk greit å oppgradere firmware. Instruksjonene i en pdf-fil er greie, og fila pakkes automatisk ut i Win 10 iallfall, pass bare på å legge bin-filene på et SD-kort som passer i kameraet. Jeg formaterte et SD-kort for anledningen i PC-en.

Firmware for ulike Cuddebackmodeller fins her:
http://cuddeback.com/support/firmware.aspx
Selv om oppdateringa forsåvidt fungerte så viser kameraet fortsatt - 10 år på årstallet som skrives inn. Dato og klokkeslett fungerer, men altså ikke årstallet. Er det andre som har liknende problem med eldre Cuddeback Capture?

Tror den tidligere versjonen viste 02 07 i displayet og etter oppgraderinga 02 09. Den førstnevnte virket hele 2015. Da skulle man jo tru at en nyere virket noe lenger. Men men ingen stor sak med gammelt kamera.
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms

Ser at Winge kommer med et nytt MMS kamera med to objektiver. Det er for at man skal slippe IR-filterklikket. De lover en bedre reaksjonstid enn de fleste kameraer 0,3 sek. Selv de dyre Reconyx XR6 og WR 6 som også har to objektiver og video bruker over sekundet på starten, de Reconyx som ikke har video er mye raskere.

Dette lover godt, et spennende kamera fra Winge.
http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4005


Vet ikke hva som ha skjedd med dette interessante kameraet. Kanskje har de gitt det helt opp eller solgt det videre. I begynnelsen av september hadde Winge Våpen på Facebook noen bilder fra et kamera de testet. Kanskje var det det nye Bushnell MMS-kameraet. De har altså hele 4 MMS-kameraer på programmet i øyeblikket pluss de to superkameraene Reconyx XR6 og WR6. Begge de to har ikke filterklikket fordi de har to separate kameraer for farger og IR. (Som den introduserte Winge MMS som ble borte).

De nye Boskonguardene 530 med MMS og SMS-kontroll har de i både 940 nm og 850 nm IR. Og de har en ny modell Fricam 2,6 CM også med MMS og SMS kontroll lover 0,8 - 1 sek triggertid og opp til 7 bilder i serie. Mens f eks Boskon har fortsatt med 1-5 bilder i serie og det nye Bushnell Agressor kun gir 1-3 bilder per serie, men den har jo en suveren oppstart/reaksjonstid på 0,2 til 0,3 sek. Og mange andre nye egenskaper. Men jeg må gjøre oppmerksom på at jeg ikke har prøvd noen av disses kameraene.

For noen er oppstart og triggertida viktig, for andre kanskje at det taes mange bilder når kameraet først starter. Jeg legger stadig merke til at der jeg har Bolyguard stående sammen med WingCam (I & II), Primos Proof eller Browning så får jeg langt mer info fra de tre sistnevnte merkene. Det kan være at PIR-sensoren i Bolyguardene er programmert litt annerledes slik at når der er store dyr så tar den ikke så mange bilder før de forlater sensorområdet og kommer tilbake igjen (endring i strålinga). Mens de andre tar mange bilder når dyra er i feltet (basert på mindre endringer). Det er faktisk slik at jeg tror jeg ville fått langt mindre info om jeg kun brukte Bolyguard. Med få unntak, derfor er det ganske utrolig at to av Bolyguardene mine har tatt nesten alle de få jervebildene jeg har fått. Kanskje er de programmert til å reagere litt forskjellig i høyde. Og fresnelllinsene foran PIR-sensorene kan jo også spille inn. Jerv er jo mye lavere enn elg, rein og rådyr. Har jeg satt dem noe lavere har de jo også tatt mye bilder av rev, hare og ekorn for å nevne noen andre dyr.
Dendrobates spurte om batterier generelt og jeg ga et svar som gikk på typene batterier, og vi har nok også vært innom batterier her inne tidligere i forbindelse med enkelte kameraer. At jeg nå tar et eksempel med Primos Proof 02 betyr ikke at jeg har dårlige erfaringer med dette kameraet og enkelte batterityper. Kanskje fordi jeg har brukt mest Litium i det. Det har bare gått vel fire måneder siden jeg flyttet kameraet og antakelig satte jeg helt nye batterier inn da, Energizer Ultimate Litium.

I løpet av sommeren og høsten har har jeg byttet SD-kort og tatt inn tusener på tusener med bilder. Var innom og byttet kort i natt, la merke til at IR-lampene ikke tente. Ok på tide med batteriskift, noe jeg gjorde. Rutinemessig sjekket jeg alle cellene da jeg kom hjem. Overraskelse da det viste seg at 7 av cellene fremdeles hadde god driftspenning igjen, kun en av åtte celler var egentlig for dårlig. Det er litt rart fordi disse batteriene pleier å være ganske jevne i kvalitet, om jeg ikke skulle ha brukt noen som har vært prøvd i noe annet. Men ved telling gjennom mapper fant jeg ut at det iallfall var tatt ca 9200 bilder så uansett er det langt over godkjent.

Dette er noen av de siste bildene kameraet tok før det slutta å eksponere. Man kan tro det siste er resultat av lite strøm (kraftig undereksponert og blast), men dette kameraet tar uansett slike sorthvittbilder i dårlig lys før IR-lampene tenner. Men her ser vi faktisk at lampene har tent pga av den kraftige refleksen fra øynene. Akkurat dette kameraet klarer altså uansett ikke å balansere IR og eventuelt naturlig lys. I den situasjonen er det lys nok til at både WingCam og Browning ville gitt farger, mens Bolyguard ville gitt vesentlig bedre eksponerte sorthvittbilder. Selv om det er november er det tross alt langt ut på morgenen.
Her fra Bolyguard 550 på samme sted og ca samme tid.

Både Trailcampro og andre leverandører (også her i Norge) understreker at det er viktig å sette inn nye batterier og batterier av samme type. Hva kan skje? Om man ikke følger det rådet mener jeg. Man risikerer å ikke få bilder, det er nå en ting. Men det er faktisk flere ting som kan skje.

Noen kameraer kan sette igang video (om det er det man vil ha) og ikke fullføre videoen fordi spenninga faller underveis. Noen ganger kan man se på billedserier at belysninga fra lampene blir dårligere og dårligere jo flere bilder og serier som blir tatt og gjerne også i forbindelse med kulde. Telefon for MMS bruker også strøm, derfor vil noen av leverandørene også anbefale lengre pauser mellom seriene for å gi batteriene noe hviletid. Gamle Acorn 6210 hadde en tendens til å sende masse bilder straks den hadde tatt noen, samtidig som videoen startet opptak med masse telefonstøy på videoen som resultat. Den har også en særegenheten at den har to batteriavdelinger (som flere andre kameraer). I den ene er det plass til 8 AA 1,5 celler og i den andre 4 tilsvarende.

Det er verdt å merke seg at jeg skrev tilsvarende med hensikt, for ofte uansett hva leverandøren sier så gjør brukerne seg egne tanker. F eks kunne det tenke seg at når produsenten og/eller leverandøren skriver at kameraet fungere fint med kun et av batteriavdelingene fylt opp, så tenker kanskje noen som så at det gjør det jo ikke noe om man fyller opp med litt dårligere batterier i de ekstra plassene. Det kan jo liksom bare oppfattes som litt ekstra reserve. NEI, ikke gjør det!

De fleste kameraene er bygd opp rundt forsyning på 6 V. Det betyr at de 8 som normalt puttes inn i de fleste er to paralellkoblede kretser på hver 4 celler = 6 V. Derfor kan de gjerne også virke med 4 1,5 V celler, men selvfølgelig ikke like lenge som om du fyller opp alt med tilsvarende celler.

Hva hadde skjedd om du blandet batterietyper? To prinsipielle forskjeller kunne diskuteres, men samme resultat, dårligere eller manglende bilder og video. Og i verste fall skader på kameraet pga lekkasjer fra batteriene.

La oss si at et av cellene i en serie på fire 1,5 V celler er dårligere enn de tre andre. Denne ene vil da etter hvert virke som en bremse på de andre. Den kan til og med tømmes, fortsette å lede og lades opp med snudd polaritet fordi en del utstyr kan virke ved lavere spenninger. Det trenger ikke bety at vi får bilder men utstyret eller deler av det kan faktisk starte allikevel. Og batteriene gjør fullstendig tøvete arbeid i det tilfellet.

Den andre prinsipielle måten å gjøre det på er at de to (eventuelt 3) paralellkoblede 6 V kretsene har batterier av forskjellig kvalitet og det verste er selvfølgelig at et av settene har vesentlig lavere kapasitet eller noe lavere spenning (eventuelt til og med en celle snudd feil vei). Da vil det gode settet prøve å drive utstyret samtidig som det prøver å lade opp det dårligere settet. Og er det en celle som er snudd feil og/eller er tom så vil den belaste kraftig, slik at det faktisk blir gjort unødvendig arbeid, istedet for å ta bilder, video eller tenne IR-lampene skikkelig.

Dyrt blir det også når de gode cellene blir brukt til å prøve å lade andre dårlige celler og eventuelt snu polariteten på noen. Hva du enn gjør sett iallfall inn batterier av samme type og merke i alle ledige plasser som du vil bruke. Skal du bruke redusert antall celler så må du vite hvilke batterirekker (to og to) som gir en full krets på 6 V ellers vil det ikke virke i det hele tatt. Beste er nok å fylle opp helt (nøye med retninga!), surt å gå glipp av situasjoner, bilder og kanskje viktig kunnskap!
Nå har jeg fått testa Browningen, og jeg begynner å bli redd for at jeg må kalle det skuffende dårlig på bildekvalitet. Disse revebildene er de klareste bildene jeg har fått av nesten tusen andre bilder. Hva synes dere?




Ellers har dagbildene stort sett vært slik. Virker liksom som oppløsningen blir stillt kraftig ned,men jeg regner med at det er umulig og at det heller er eksponeringspromlemer. Noen som vet hva som kan være problemet?

Jeg satte opp browningen fra midten av november til 3 juledag sammen med mitt gamle bushnell xlt for sammenligning på bilder med ganske nær avstand, men merker nå at bushnellen har takket for seg.
Er så dårlig kontakt til batteriene at det slukker bare man ser for hardt på det.
Det var rett og slett ikke tett nok og har irra i stykker selv om jeg har vært veldig nøye med å rense pakning og legge til tørk etter nesten hver økt. Syns det er ganske dårlig. Det er fem år gammelt og burde vel holde lenger? Vurderer og åpne for å prøve og pusse.

Fikk mink på makrellåte og synes det er mye tull her også. Vet ikke om det er dette man kan kalle bildestøy eller om det heller har noe med fokusen å gjøre. Kondens tror jeg ikke det er selv om jeg ser at timestampen har begynt å tulle allerede og det er jo ikke et bra tegn Det har riktignok blåst en del så noe skyldes kanskje det. Dårlig lys er jo også en mulighet,men da burde jeg jo ihvertfall se ett og annet litt bedre dagbilde i løpet av 5 uker.



Jeg hadde stillt kameraet på 8mp, men prøver 10 MP(maks) neste gang så håper jeg det hjelper. Men alt i alt, synes jeg dette er ganske ulogisk. For den aller første uka jeg prøvde det i høst fikk jeg masse fine grevlingbilder på ca samme avstand og jeg fikk litt senere på høsten dette bildet av røyskatt .

Men så er det liksom ett eller annet som skjer som gjør at kvaliteten går kraftig ned, i hvertfall i mine øyne. Eller er det bare meg.

Er det noen som har noe tips til hva det kan være?
Sony gx 75
For det første kan ikke bilder fra viltkameraer sammenliknes med bilder fra systemkameraer, men man burde kunne sammenlikne med bilder fra kameraer i telefoner og selv der kan det jo bli store forskjeller.

Trailcampro synes jeg har overdrevet kvalitetsvurderinga på bildene fra flere av disse Browning-modellene. Dette kan jeg bare si på basis av det de har publisert, men de må jo ha et stort billedmateriale både fra 2015 og 2016 på de siste modellene. Andre testere har også bemerket bra resultater med nettopp denne modellen. De gir på billedkvalitet 82/100 i score og det er høyt i forhold til de fleste andre kameraer. Mulig at jeg har misforstått og at de kanskje har lagt mer vekt på videokvalitet i denne vurderinga. Mange av bildene de publiserer er for lyse og blasse, mens andre bilder faktisk er på kanten for lyse og dessverre litt for stor kontrast til de mørke partiene igjen.

Siden jeg fikk bra videoer med den eneste Browningen jeg har var jeg nøye med å påpeke dette og henvise til de andre testene. Jeg tror at noe av forklaringa ligger i at de har brukt en videochip og medfølgende videoprogram som fungerer bra og så har de laget stillbildefunksjoner nærmest som et tillegg. Oppløsninga på chipen kan tyde på det, 1920 x 1080, altså kun 2 megapiksler sammenliknet med et stillbildekamera. Skal dette skaleres opp til 8 og 10 mp så stiller det krav til programvaren. Du burde kanskje prøvd 2 mp først?

Trailcampro: "In the past, many people get confused with the megapixel rating trail camera manufacturers advertise. Companies inflate the mpxl rating to attract eyes to their products. They do this through interpolation, which digitally adds megapixels to a photo without actually improving the picture.

The best way to judge picture quality is to look at actual pictures. You will notice this the most when you zoom in on a full-size image that a camera has taken. The details of the photo will appear hazy or even digitized. This is normal, and to be expected."

De prøver altså å forklare at de ikke skjønner vitsen med oppskaleringa. Så prøv heller lavere oppløsning, men jeg tviler på at det endrer eksponeringsproblemene. Når lyset blir dårlig må du også regne med bevegelsesuskarphet på raske dyr. Det ser vi jo også på både reven og minken.

Og de bildene du viser av reven er også blasse og lyse og kanskje også litt for blå. Men klokka kan vel umulig stemme, så det er jo vanskelig å si hvor mye lys der er. Imidlertid kan vi se at dybdeskarpheta er ok, men noe mer uskarpt på venstre side. Høyre side der stubben stikker opp ser jo skarp ut, i den grad man kan avgjøre det på 850 pix i bredda her. Synes det siste bildet ditt av røyskatta også er for lyst (overeksponert) og at der også kan være en skjevhet i skarpheta (om ikke alt på venstre side er mye nærmere, men det ser jo ikke slik ut).

De to neste bildene må skyldes fuktighet, dugg og/eller rim på filteret/glasset foran objektivet. Kanskje står det så nær trestokken at selv små dyr som mink og oter rekker opp til det lett og puster nyskjerrig på fronten av kameraet. Rødreven kan også reise seg opp for å undersøke. Nattetåka vil også være et problem over en åpen bekk. Dette er nok det største problemet for viltkameraer uansett. Kanskje kan det hjelpe å bygge et skjul med noe beskyttelse foran (helst noe som hindre dyr i å komme for nært). Men riming og dugging ved fallende temperaturer er vanskelig å unngå. Og starter et dyr prosessen ved å puste på kameraet blir det fort hvit tåke enkelte dager og det kan vare.

Noe positivt kan man dog si (om det du har vist). IR-bildene viser jo bra skarphet og kontrast, minken med fisken er litt for nært. Og IR-bildene kan ikke se ut som andre bilder. På noen kameraer kan man stille ned styrken på IR-lampene slik at nære ting ikke blir kraftig overeksponerte, men ikke på dette såvidt jeg skjønner. Og igjen et minus, men egentlig er det vanskelig å være helt sikker i denne størrelsen. Det ser ut som det er skarpere på høyre side igjen, altså optisk skjevhet.
Vet ikke hvor lenge jeg bør fortsette i denne tråden, men jeg ser jo at enkelte kameraer fortjener nye kommentarer på godt og vondt!

Browning Spec Ops FHD fortsetter å fungere. Sensoren imponerer og våkner ofte i tide mens flere nabokameraer sover videre. Det er klart at den ikke er særlig effektiv når jeg har plassert den så lavt at den tildels snør ned. Men den våkner både i kulde og snø allikevel og når våren kommer fortsetter den å ta opp video. Her er et par eksempler. Legg merke til at ved kilden i motlys blir det litt sløring. Andre kameraer er faktisk verre på det. Så må jeg også nevne at en kommentar her tidligere selvfølgelig var feil. Den kan selvfølgelig ikke fortsette å lagre video neste gang man slår den på igjen. Så mye minne har den ikke innebygd. Var bare en situasjon jeg mistolket en gang i begeistringens rus. Vær også obs på at der er nye modeller av denne og Browning Recon Force FHD med forbedrede egenskaper.
https://youtu.be/SCT_ZgpI7dM
https://youtu.be/tt5czVmJJsY


Bolyguard/Scoutguard 550 (5 Mp og 8 Mp) fortsetter å imponere på å kunne stå lenge med lite strømbruk for så å våkne når det er mildt nok (ca -30 gr grense). Men dessverre må jeg nevne at jeg ofte har opplevd at der det er tre eller fire merker til stedet (Boly/Sc, Primos, Wingcam I/II, Browning), så er det som regel den som ikke har fått med seg situasjonene, antakelig fordi den er tregest til og starte og våkne. Virker som sensorene er kalibrert forskjellig. Den lures også ofte av solvarmen og enkelte av dem har en tendens til teknisk svikt bl a i eksponeringsprogrammet, og IR-sensoren for fjernkontrollen man er avhengig av (eventuelt kretsen den er koblet på) har en tendens til å svikte. Av de fire jeg har brukt mye er faktisk tre av disse kretsene eller sensorene røket på, mye brukt men allikevel! Det betyr at man alltid må ha friske batterier på dem ellers glemmes instillinger etterhvert. Eller så må de repareres.

Primos Proof 02 og 03 På tross av eksponeringsproblemer leverer de bilder. Selv om mange er feileksponerte gjør de opp for seg ved å levere mange bilder! En sær egenskap er at de tar fortløpende bilder av åpne terrenger bare det er litt variasjoner i sol og skyer, om man vil kan man bruke dette for en form for time-lapse. Dermed får man med fugler som er på litt for lang avstand til at sensoren kan løse ut. Særlig 02 gir fremdeles de beste IR-bildene (ikke 03 dessverre). Og kulde tåler de. Tett holder de også, som Browning og WingCam.

Et slikt eksempel på nytte av mange eksponeringer hadde jeg på noe jeg trodde var et ringduepar oppi lia. Jeg hadde sett en og to av og til, men primosen viste at det var minst tre.

Morgendugg og tåke er ikke til å unngå, men det tørker ut.


WingCam er gått ut. Men de jeg har igjen fortsetter å fungere bra. Jeg eksperimenterte litt med å sette de på jordet og ved smeltevannsdammer. Dermed viste de også bra egenskaper på mindre dyr (fugler) i vår. Og da mener jeg at de løste ut fordi det var fugler i nærheten og ikke bare varierende sol. De har jo også vist seg gode på elg og rådyr, ulempen er litt lange eksponeringstider og hotspoten i IR. Som tidligere nevnt har de litt forskjellig nærfokus og også optisk skjevhet (jeg reklamerte på en pga både fokus og feilaktige farger ekponeringer) og en røk pga av kuldeproblemer ellers var det siste også et bra kamera. Jeg var derfor skeptisk til dem i kulde, men så viser det seg nå at også de som jeg har igjen våkner av dvalen når det blir mildt nok. Man bør nok sette inn friske litiumbatterier før kuldeperioden.

Her er noen bilder med WingCam I; på de to første har jeg flyttet infostripa litt opp og på det tredje ser dere at jeg hadde vinklet så mye ned at uskarpheta i forgrunnen blir plagsom.

Det samme kan dere se på disse to bildene av sotsnipe, men der har jeg prøvd å kompensere med økt skarphet, men det nytter selvfølgelig dårlig i større utgaver.


På disse to ifra WingCam II er iallfall nærskarpheta ganske konskvent på ca 1 m, ikke skjevt.
Er vel litt urettferdig å ikke vise bilder fra Bolyguard/Scoutguard SG 550-8M også. MMS utgavene har jo fordelen av å kunne sende små MMS bilder til telefon og mail. Når man i nesten et trekvart år har venta på noe fornuftig fra den annet enn noe fokksnø med groper som kan tolkes som spor etter dyret, eller i bestefall et tåkeportrett eller en buskete hale på tur ut av IR-sonen så blir man totalt overrasket når slike bilder begynner å dukke opp! Jeg har vel ikke satt noe kamera uti noen elv vel! Når den første overraskelsen har gitt seg så skjønner man altså at smeltedammen er svært utsatt og mye større enn vanlig de siste åra. Så da var fem andearter innom i løpet av den seine våren.


Så noe fra eksperimenteringa ved vårdammen:
Det første viser igjen tydelig noe skjevhet i montering av optikken, mer uskarpt ned mot venstre. Slike fugler er også raske i bevegelsene noe som ofte gir uskarphet. Vet ikke om metadata her er til å stole på, lukkertid er oppgitt til 1/320 sek.


På de neste har jeg delvis flytta infostripa fordi der er mye uskarphet nederst pga nærgrensa. Et av disse viser også skjevheta, mer uskarpt ned mot venstre. Imidlertid er fargene og eksponeringene svært bra. Ofte trenger man ikke justere i det hele tatt! Disse er fra kanskje det beste Bolyguard/Scoutguard kameraet mitt. Hadde det nå bare vart. I det siste har den nemlig fått den uvanen at den totalt overeksponerer ca 1/3 av bildene noe som ikke er tilgivelig da de blir fullstendig uten info, og i tillegg rekker den ofte ikke motivet! Så ille at jeg har tatt det ut av bruk og lagt det i en tenkeboks.


WingCam II gir faktisk fine bilder i bra lys. Her har jeg ikke justert noe annet enn litt på skarpheta etter pixelreduksjonen. Og lukkertida i slikt lys er kort nok for kvikke fugler.
I enkelte typer lys og uten vanndråper på glasset kan enkelte kameraer gir bra eksponeringer og farger, og dybdeskarphet er jo ikke å forakte på en del bilder. Her igjen fra WingCam II, som har en tendens til store kontraster og noe undereksponering særlig i motlys, men i medlys blir det ofte svært bra. Kameraposisjon er endret litt fra foregående bilde av ravnene.


De to første er beskjært litt, det siste viser hele synsfeltet.
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av kjellms


Så et bilde fra Wingcam I

Siden jeg har rakket ned på Wingcam I i flere sammenhenger så må jeg opplyse om at det ikke er helt ubrukbart. Dette har en svak skjevhet i optikken. Og pikselerer bildene kraftig i solskinn og vind, altså ikke bare i motlys som Winge hevder. Klarer dere å se hva som eventuelt har løst det ut.


Dette er fra en tidligere posting her. Nede til høyre ved furustammen sitter det en kjøttmeis. Jeg hadde satt opp kameraet for å få bilder av elg som feide geviret på furua. At den lille kjøttmeisa har løst ut kameraet er ikke utenkelig, spørs vilken vei den fløy inn til kvisten. I vår/sommer brukte jeg viltkameraer mer bevisst på fugler, og er ikke i tvil om at de faktisk løses ut ofte av forholdsvis små fugler som sisiker, meiser og sangere. Selvfølgelig bedre på korte hold. Men jeg stusset faktisk over frekvensen av videoer på Browning Spec ops med skjærer på 10-15 m hold og stadig mindre flokker av kjøttmeis innom og det også på forholdsvis stor avstand 5 - 10 m. Hadde det vært massevis av tomme opptak så kunne man sagt det var tilfeldig, men det var det ikke i det tilfellet. Og liknende effektivitet har både WingCam I og II på små dyr.

For de som har opplevd det samme som jeg med kraftig pikselering (store firkanter istedefor ekte piksler) så går det an å unngå det ved å lære seg å unngå mye sol og vind og bevegelig skog. Vierkratt er f eks svært bevegelige og firmwaren i WingCam I mestrer ikke det (masse detaljer som raskt endrer seg under eksponeringa). Sett den der det står forholdvis stabile trær og hvor vinden ikke tar så mye så slipper man pikselleringa. Og da gir den ofte bra skarphet, fine farger og dyr i bildet. I dårligere lys er det selvfølgelig støy i fargene. Og den våkner opp etter vinterdvalen, også en fordel. Dette er altså et råd til de som allerede har dette kameraet. Det lar seg ikke skaffe mer (se s. 4 for flere bilder og eksempler).
Om skjevhetene i skarphet som ofte observeres på viltkameraer.

Det har slått meg at skjevhetene i skarphet som ofte observeres har et systematisk trekk som kanskje kan settes i sammenheng med hvordan objektivene monteres. Det brukes et svært seigt klister eller lim når de små objektivene skrues inn. Egentlig er det merkelig at de limer dem fast. Friksjonen burde være mer enn nok til å holde dem på plass. Om de ville kunne de jo bare dryppet på en liten låsedråpe med farget markeringslim etter at fokus var kontrollert.

Alle de jeg har åpnet har en vanlig metrisk høyregjenge som også blir brukt på mange andre minikameraer. Linseelementene er montert i tynnveggede plasthus med tynne plastdeler (som bafler, avstandsringer osv). Når man bruker kraft for å skrue dette inn med lim i tillegg så er det kanskje ikke rart ting vrir seg og noen av de små elementen kommer ut av stilling, med resulterende skjev fordeling av skarphet. Slik skjev fordeling av skarphet har/hadde jeg på alle mine WingCam, Scoutguard/Bolyguard og Acorn og NB på kameraer som jeg har brukt mye og vet at det kan ikke skyldes tilfeldigheter, lys og "eksponeringsalgoritmer".

Eksempler: Siden jeg har brukt 5 WingCam mye med variasjon fra elendig til noe av det aller beste så bruker jeg det som eksempler.

WingCam I
Se de øverste eksemplene s. 3 om dere lurer på hvor ille det kunne være. Det var det kameraet jeg brukte noe tid på reklamering.
Bildet i posten foran dette viser jo fine dagslys farger og skarphet, men ser dere nøye etter avtar det faktisk ned mot venstre.

Ikke bry dere om valpen som er i rask bevegelse, se på soleiene nede til høyre og sammenlikn med plantene nede til venstre. Selv i 850 piksler i bredda er det synlig.

På dette bildet som ellers ikke er noe bra ser dere det tydelig, avtagende skarphet og dårligere nærgrense ned mot venstre. Og bra skarphet bortover jordet. Dere ser det samme på bildene av sotsnipa, grønnstilken og gluttsnipa side 5 (samme kamera). Og dette er altså på et kamera jeg ikke har klaget på eller reklamert på. Det får bli opp til enhver hva som aksepteres. Men vær obs på slikt også om dere tenker å kjøpe brukte kameraer.

WingCam II

Jeg hadde en WingCam II som ikke ville fungere i kulda og tok kvelden av ukjent årsak. Den var ellers av samme kvalitet som de to andre her med hensyn på fargebehandling og skarphet.

Den ene av disse likner litt på den forrige omtalte WingCam I, mindre skarpt ned mot venstre, tydelig på disse bildene.

Fargene fine og krikkendene innafor akseptabel skarphet.

Og denne er omtrent på nærgrensa.

Og her er grønnstilken for nært nedre venstre hjørne. Hadde det vært på høyre side ville den vært skarp.

Det andre kameraet WingCam II er det ikke stort å klage på (unntatt de tidligere nevnte dårlige farger og overskjerping i enkelte lyssituasjoner, hotspoten i IR, noe ganger lange eksponeringstider). Det gir faktisk ofte både svært skarpe bilder og riktige farger. Ett par eksempler bare (er jo flere eksempler ovenfor og på forrige side):

Her det jo ikke noe negativt å si om skarphet, farger m. m. Husk det er et bilde tatt i dårlig lys!.

Og dette er jo også bra lyset tatt i betraktning, eksponeringstida blir litt lang. Men begge de to siste har det til felles at studerer man de nøye i 8 Mp versjonene ser man tydelig selv i godt lys at skarpheta avtar nede i venstre hjørnet, ellers er dette kameraet knivskarpt over hele billedflata. Men det er jo litt synd at dette ikke skulle være regelen. Man måtte altså innom fem kameraer av et merke før man ble helt fornøyd. Hadde et firma klart å levere kamera som dette hver gang så burde det jo blitt en storselger. Gjerne med noen nye egenskaper selvfølgelig. På disse bildene har jeg ellers ikke justert på noe, kun redusert antall piksler til 850 x 638.
Oppdaget noe overaskende at et kamera ga beskjeden Lock åpenbart om SD-kortet. Jeg tok ut kortet igjen og det stemte. Låsen var flytta til skrivesperre. Dette overrasket meg for alle viltkameraer har ikke den egenskapen at de kan registrere at denne skrivesperren er aktivert (det er bare en kloss ingen elektronikk).

Dette kameraet var et WingCam II. Heretter skal jeg sjekke om flere av kameraene har denne egenskapen. Da blir det ikke skrevet bilder på SD-kortet så det er jo viktig. Det er lett flytte bryteren ved uhell, f eks når man dytter det ned i sporet. Egentlig skjønner jeg ikke vitsen med den. Man setter jo et kamera ut med kort for at det skal registereres og skrives bilder, ikke sperres.
 

( x )

© 2000-2018 BIO

powered by : Snitz Forums MVC © 2000-2018
Forum ver: 1.1.5.1

Page Generated in 0.6989 sec