Snitz Forums MVC
https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/14793?pagenum=1
13 Jun 2026 17:10
Topic
biologi-er-gøy
Varmepumpe
26 Oct 2009 19:29
Hei!
Det står mange steder at en varmepumpe virker som et kjøleskap, bare motsatt. Varmen fra matvarene man setter inn omgjøres og brukes til å kjøle ned skapet, samtidig som varmen slipper ut på baksiden. Hvis man glemmer å lukke døra og det er varmt i rommet (en varm sommerdag) må pumpe jobbe hardt. Vil da hele kjøkkenet bli enda varmere?
Replies ...
klaush
27 Oct 2009 09:39
Ja, og du risikerer å ødelegge kjøleskapet og få unødvendige og skyhøye strømregninger!!!
Limnoan
27 Oct 2009 12:50
Det blir feil å si at varmen fra det du setter inn i kjøleskapet bidrar til kjøling. Det er energien som blir tilført kjøleskapet som gir kjøling.
Varmen går ut på baksida.
En varmepumpe er et vrengt kjøleskap. Den kjøler på utsiden og varmer på innsiden.
Om kjøleskapet blir stående åpent, vil varmen som dannes komme fra kjølemotoren, ikke fra lufta.
AA
hotr
29 Oct 2009 12:50
..så du kan jo rive døra av et kjøleskap og sette det i et åpent vindu med baksiden inn i rommet. Hvis du tetter godt rundt kantene får du en varmepumpe.
hotr
Torborg
29 Oct 2009 14:23
Tøft, og utseendemessig er det kanskje ikke store forskjellen
Limnoan
29 Oct 2009 17:00
I blokka hjemme har vi praktisert det siden 1965! Kjølerommet varmer kjellergangen ved vaskeriet