Snitz Forums MVC
https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/152639?pagenum=1
07 Jun 2026 08:55
Topic
bimbom
Skade på lerketre
04 Jul 2025 10:39
Kan denne lerka bergast? Kva skuldast skaden på borken?
Replies ...
amdb73
04 Jul 2025 11:25
Antageligvis er det en råbukk, som har feid geviret på den. Treet vil nok klare seg. Men det er jo en ting du bør ha i hodet, det er at ingen arter i lerkeslekta hører hjemme i norsk flora. Det som er enda verre å tenke på, er at de fleste artene i slekta er et alvorlig problem for vår natur.
Du har 3 arter sammen med 1 hybrid i lerkeslekta. Sibirlerk [Larix sibirica] - PH - potensielt høy risiko Japanlerk [Larix karmpferi] - SE - svært høy risiko (usikkerhet mot SE) Hybridlerk [Larix ×marshlinsii] (hybrid mellom japan– og europalerk) Europalerk [Larix decidua] - NR - ikke risikovurdert - fordi den ble funnet forvillet før 1800. Men om den hadde vært risikovurdert hadde den fått status SE - svært høy risiko.
Altså en kan si at lerk generelt sett er en ganske så negativ slekt for norsk flora og naturen ellers.