Skade på lerketre

Snitz Forums MVC
https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/152639?pagenum=1
07 Jun 2026 08:55

Topic


bimbom
Skade på lerketre
04 Jul 2025 10:39


Kan denne lerka bergast? Kva skuldast skaden på borken?

 

Replies ...


amdb73
04 Jul 2025 11:25


Antageligvis er det en råbukk, som har feid geviret på den. Treet vil nok klare seg.
Men det er jo en ting du bør ha i hodet, det er at ingen arter i lerkeslekta hører hjemme i norsk flora. Det som er enda verre å tenke på, er at de fleste artene i slekta er et alvorlig problem for vår natur.

Du har 3 arter sammen med 1 hybrid i lerkeslekta.
Sibirlerk [Larix sibirica] - PH - potensielt høy risiko
Japanlerk [Larix karmpferi] - SE - svært høy risiko (usikkerhet mot SE)
Hybridlerk [Larix ×marshlinsii] (hybrid mellom japan– og europalerk)
Europalerk [Larix decidua] - NR - ikke risikovurdert - fordi den ble funnet forvillet før 1800. Men om den hadde vært risikovurdert hadde den fått status SE - svært høy risiko.

Altså en kan si at lerk generelt sett er en ganske så negativ slekt for norsk flora og naturen ellers.

https://artsdatabanken.no/lister/fremmedartslista/2023/2620
https://artsdatabanken.no/lister/fremmedartslista/2023/744
https://artsdatabanken.no/lister/fremmedartslista/2023/745
https://artsdatabanken.no/lister/fremmedartslista/2023/2619
bimbom
04 Jul 2025 11:41


Ja eg bør kanskje hogga det ned. Råbukkar er det ikkje her. Det er nok hjorten. (Alver i Vestland).
© 2000-{0} BIO